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6ème séance du séminaire LAIOS : L’art de se gouverner II. L’anthropologie politique des alternatives et interstices.19 mai 2016

publié le

6ème séance : 19 mai 2016 : 70% Zapatista ? : Autonomy, autarky and solidarity in Greek "alternative" food movements, Theodoros Rakopoulos (University of Bergen)

De 15 h à 17 h en salle 3,
EHESS, bât. Le France, 190 avenue de France 75013 Paris

The problem of autonomy and autarky has been central for the vicissitudes of the Greek “solidarity economy”, a movement of food networks that has developed and spread during the country’s financial crisis. These foodways extend in a variety of forms and have explored an array of vicissitudes, including agrarian produce’s distribution against market middlemen, community supported agriculture, and the establishment of consumer cooperatives. The activists, producers and consumers in this movement, despite often diverse political and cosmological affiliations, from leftist to “new age” ideologies, insist on the idea of “autonomising from the system”. Scrutinizing the tensions, contradictions and commitments within this movement, this paper draws from an intense ethnographic engagement in the last three years. It aims at problematizing the centrality of autonomy and the political and commercial obligations it brings forward locally and globally, from occupying squares to selling “Zapatista” coffee. It explores different paths of thought and practice that seem to meet and interlock in the notions of autarky and autonomy. I shall argue that enclave formations forged on the idea of autonomy local level and on solidarity level draw from a long history of household and political economy ideologies, as well as, in some cases, the cosmological ramifications of food and comradeship. In this way, he paper will also provide a bottom-up diagnostic of the crisis (a synecdoche for “the system”), in terms of the research participants’ paradigms.

Séminaire coordonné par :

Birgit Müller, directrice de de recherche au CNRS
Hadrien Saiag, chargé de recherche au CNRS
Sabrina Melenotte, Docteure en anthropologie EHESS
Riccardo Ciavolella, chargé de recherche au CNRS
Sarah Carton De Grammont, chargée de recherche au CNRS

Troisième jeudi du mois, salle 3, (Bât. Le France) de 15h à 17h, du 17/12/2015 au 19/05/2016

Ce séminaire prolonge la réflexion entamée l’année dernière au sujet des alternatives et de leur gouvernement. Dans un contexte de globalisation technologique et capitaliste émergent des discours et expériences politiques proposant ou construisant des formes de vie collective alternatives. Formes fondées, dans l’organisation des relations sociales, sur l’égalité plutôt que sur la hiérarchie ; dans l’organisation économique, sur la coopération plutôt que l’exploitation ; et dans l’organisation politique – sur des espaces organisés composés de sujets politiquement conscients et critiques par rapport aux structures de domination, capables de mettre en cause le fonctionnement des structures étatiques et leur appropriation. Une partie de ces projets politiques est d’ailleurs portée par – ou s’inspire de – certains anthropologues critiques ou pose plus généralement la question de la fonction politique de la discipline. Se pose ainsi la question de la politique, au sens propre ou premier, de nos politiques d’enquête : quels effets sur le monde auront nos recherches, que cherchons-nous à faire à travers ce que nous cherchons, qu’espérons-nous de nos recherches ?

Le séminaire du LAIOS interrogera les formes de vie et d’organisation qui se veulent des alternatives radicales au système de pouvoir dominant, ou qui émergent en son sein – de l’intérieur – dans les interstices de contestation, de contre-conduite et de contournement. Nous analyserons aussi bien des formes d’organisation antiautoritaires et libertaires basées sur la participation directe plutôt que sur la délégation de pouvoir, que des structures politiques créées consciemment pour institutionnaliser un espace propre permettant l’intervention stratégique dans le jeu de pouvoir dominant. Nous explorerons également les formes d’organisation économique alternatives et coopératives, les monnaies alternatives et les réseaux de consommateurs. Nous porterons une attention particulière au rapport de ces tentatives de transformation alternative et interstitielle à l’État et aux nouvelles structures d’autorité privée globalisées.

Séances passées :

1ère Séance : 17 décembre 2015 : Des Maihuna aux peuples autochtones… Réflexions sur trois décennies de mutations de « l’art de se gouverner », Irène Bellier (IIAC-LAIOS)

En trente ans, on a assisté à une profonde transformation de ce qui a longtemps constitué l’objet de l’anthropologie, que traduit notamment la re-signification des identités collectives et l’émergence de nouveaux acteurs transnationaux. Tout en restant l’objet d’une distance sociale, économique et juridique dans les sociétés nationales, certains « groupes ethniques » ont acquis une nouvelle visibilité en tant que « peuples autochtones » tandis que le regard que nous portons sur ce qui les constitue dans le politique évolue. Avec la globalisation, la circulation des personnes et des idées, les nouvelles stratégies de « développement », les changements du rôle de l’Etat, plus facilitateur de l’activité de nouveaux acteurs économiques que régulateur du bien être, les institutions de gouvernance tant étatiques qu’autonomes ont profondément muté. A partir d’un parcours de recherche sur des terrains très différents, et connectés, la communication reviendra sur les formes de la domination, sur le miroir des autonomies et sur les phénomènes d’hybridation institutionnelle.

2ème séance : 21 janvier 2016 : Irony, ethnography, social theory : the micropolitics of financial mutuals in South Africa, Erik Baehre (Université de Leiden)

Ethnography allows us to position the contradictions that shape everyday life at the centre of the analysis. Some regard this as a theoretical weakness of ethnography and lament that ethnographies point out that ‘every village is different’, that ‘models never really fit’, or pay too much attention to the examination of the outer layers in the bell curve. I would rather argue that such criticisms point to a flaw in the social theories and social policies that formulate this criticism. This criticism fails to analyse the ironies of everyday life, disregards how intended and unintended consequences are intimately connected, and forcefully separates desires from anxieties.
The relevance of irony in social theory will be explored through a detailed analysis of financial mutuals among Xhosa migrants in Cape Town, South Africa. Xhosa migrants set up financial mutuals to shield themselves from local and national politics, to carefully navigate kinship and gender inequalities, and to make the most of democratisation. At the same time, they know very well and experience daily the irony of this project.

3ème séance :18 février 2016 : Sociopolitics : notes on anthropological anarchis, Nikolai Ssorin-Chaikov (Higher School of Economics, St Petersburg)

This paper is part of a research project on anthropology and socialism. It focuses on the anthropological imagination of socialist and anarchist governance, and, conversely, on anthropological assumptions that are made within socialist movements and practices. The case in point in this paper is anarchist governance as seen through the lens of David Grabber’s reflections on the Occupy Movement. Rather than seeing his and other anarchist writing as tools of ethnographic analysis of the “arts of not-being-governed”, in this paper these tools and reflections are themselves approached ethnographically. My goal is examining and historicising radical socialist and anarchist authority from the point of view of a close reading of the key categories of anarchist thought : the political and the social. In doing so I aim at elaborating the concept of “sociopolitics” that refers to ways in which politics and relations of power are constituted through an authoritative discourse on the social. This concept echoes Foucault’s biopolitics as it casts “society” and the “social” as devices, as well as categorical foundations, for the political. As with “bio” in biopolitics, “socio” gives a particular form to power that it articulates and constitutes.

4ème séance : 17 mars 2016 : Se détourner du politique à Maputo. Se taire plutôt que gouverner, Karine Ginisty (IIAC-LAIOS)

Cette communication est centrée sur les pratiques de détournement du politique et plus largement de l’espace public lorsque surviennent des injustices spatiales à Maputo. Le silence face à l’injustice est un trait des citadinités de Maputo, qui sont analysées ici au prisme de la quotidienneté des services urbains. Les inégalités d’accès aux services urbains sont constitutives de pratiques et de représentations qui témoignent d’expériences urbaines indicibles par-delà le cercle familial et amical restreint. Le choix du silence face aux injustices interroge de prime abord les temporalités de l’intériorisation de la domination politique, exercée par le Frelimo à travers l’appareil d’Etat entre 1975 et 1990. L’absence de dispositifs de répression, légitimes comme partisans, depuis les années 1990 positionne toutefois l’étude sur les figures politiques locales et leurs pratiques du pouvoir dans les moments où se forment des expériences collectives de l’injustice. Le discrédit manifeste des cadres locaux du Frelimo, ainsi que leur marginalisation socio-politique au sein du Parti ouvre alors des pistes de réflexion sur la néolibéralisation de la gouvernance urbaine et ses enjeux de pouvoir à différentes échelles de la pratique politique dans un contexte autoritaire.

5ème séance : 14 avril 2016 : ‘Dead men on leave’ and ‘a pregnant widow’ : reflections on a spectrum of insurgent possibilities, Gavin Smith (University of Toronto)

We seem to be stuck between an accurate assessment of what Gramsci would call an organic crisis and confusions and differences about the making of a social revolution that paralyse our agency. In many cases moreover this is not helped by the use of evocative words (revolution, resistance, etc) in ways that are quite different from their usage when actual revolutionary political practice required greater precision. The two images presented in my title come respectively from Eugen Levine’s description of communists as ‘dead men on leave’ at his trial after the failure of the Bavarian Soviet Republic in 1919, and Herzen’s reflections on the failure of the 1848 revolutions – ’the departing world leaves not an heir but a pregnant widow.’ In this paper I will go over a series of historically actual forms of struggle with a view to laying the ground for a) assessing the value of one over the other in a given conjuncture and b) thinking about the threshold ground between them – what links them up and what keeps them apart. I believe a renewed interest in the variety of possible such forms might best be understood by re-examining the concept of uneven and combined development (UCD) for understanding the current organic crisis so I begin there. I then move on to a number of kinds of insurgency whose close mutual proximity in many cases makes their separate naming rather arbitrary : revolution, rebellion, resistance, popular mobilization, mass strikes, focismo, partisan war, localized land invasions and urban squats but also intransigence and the like. There is no wrapping up and the opinions I would mostly like to convey are not so much in favour of one course of action over another, but rather a desire for those of us on the serious and active left not to dismiss some of these possibilities but rather try to think about their possible effects on one another – the combination.